Blog

De slager die zijn eigen vlees keurt

Zo borgen wij kwaliteit van de zorg

Veel mensen denken dat je als verpleegkundige in de wijk alleen maar mensen helpt met wassen, aankleden en steunkousen. En natuurlijk doen wij dat. Maar het is zoveel meer. Zo houdt een aantal van ons zich bezig met de kwaliteit van zorg. Dat is een breed begrip, dus ik leg het uit aan de hand van wat ik doe.

Terug in de tijd & naar school

In 2017 stond het nieuws vol van zorgorganisaties die niet voldeden aan de verwachtingen van de inspectie van de gezondheidszorg. Dat was voor ons een ontzettend groot leermoment. Laurens Thuiszorg gaf MBO niveau 4 verpleegkundigen nieuwe uitdagingen zoals het waarborgen en bewaken van de kwaliteit van zorg. Ik en mijn collega’s gingen weer de schoolbanken in en leerden hier alles over. Van de definitie van kwaliteit van zorg en hoe je het meet tot waar de regels vandaan komen.

Toetsingskaders van de inspectie van de gezondheidszorg

De inspectie van de gezondheidszorg zette vijf toetsingskaders op waarin zij metingen doen binnen zorgorganisaties in Nederland. Deze kaders gebruik ik als kwaliteitsverpleegkundig om de kwaliteit te meten. Dat zijn:

  1. De klant centraal. De cliënt ervaart dat de zorg thuis aansluit bij zijn behoefte en bijdraagt aan de kwaliteit van leven.
  2. Integrale zorg. De cliënt krijgt op elkaar afgestemde zorg thuis.
  3. Veiligheid. De cliënt krijgt veilige zorg thuis.
  4. Professionele autonomie. De wijkverpleegkundige handelt professioneel en autonoom.
  5. Sturen op kwaliteit. De organisatie stuurt op kwalitatief goede zorg.

Elk kwartaal audits

Elk kwartaal ga ik langs bij verschillende teams binnen de organisatie om audits te doen. Een interne audit is een onderzoek met een systematische aanpak die wordt uitgevoerd op de zorgdossiers en indicatie van onze klanten aan de hand van de vijf kaders.

Tijdens zo’n audit is er ook een wijkverpleegkundige en ander teamlid aanwezig. We kijken in de dossiers van klanten of deze voldoen aan de verwachtingen van Laurens Thuiszorg en aan de eisen van de inspectie van de gezondheidszorg. Wij mogen overigens alleen dossiers inkijken van klanten die daar een officieel toestemmingsformulier voor hebben getekend.

Wij leren zoveel van elkaar

Aan het einde van een audit, waarin wij het proces volgen en bevindingen vastleggen, komt er altijd een mooi overzicht van hoe een team ervoor staat. Welke punten hebben zij goed ontwikkeld? Welke punten vragen juist extra aandacht? En vooral… hoe en waardoor komt dat? Dat levert altijd leuke gesprekken op met collega’s en samen komen wij tot nieuwe inzichten. Wij leren dan zoveel van elkaar en daar word ik zo blij van.

Soms blijven vraagstukken liggen omdat ik ze verder moet onderzoeken. Dat kan gaan over wetgeving, hoe informatie in een zorgplan verwerkt kan worden, over samenwerkingen, een lastige casus of de inzet van zorgtechnologie. Het houdt me scherp en ik ontwikkel me in rap tempo.

Uitslagen audits

De uitslag van een audit wordt altijd eerst naar de beleidsmedewerker verstuurd. Die bekijkt en verwerkt het. Dan gaat het officieel naar de teamleider van het team waar de audit heeft plaatsgevonden zodat hij of zij het team kan informeren. Het team kan zich, met de feedback van de beleidsmedewerker, weer verder ontwikkelen in het verbeteren van kwaliteit van de zorg.

Meer draagkracht voor kwaliteit

Ik merk dat er, na de invoering van de kwaliteitsverpleegkundige, meer draagkracht is voor de kwaliteit van zorg. En met succes! Dossiers zijn op orde en waar nodig, organiseer ik bijeenkomsten voor teams. Daarin leer ik ze waaraan een zorgdossier moet voldoen en hoe je dit doet. En hoe je er samen met je collega’s voor zorgt dat de mensen in de wijk de zorg krijgen waar ze recht op hebben. Want daar draait het natuurlijk om.

Ontzettend trots

Ik ben onwijs trots dat ik dit als verpleegkundige mag doen. Het geeft me zoveel nieuwe inzichten en verdieping in mijn vak. En ik draag echt bij aan kwaliteitsverbetering, dat vind ik gewoon belangrijk.

Ben ik dan de slager die zijn eigen vlees keurt?, vroeg iemand mij laatst? Nou, eigenlijk wel ja. Met als uitgangspunt om de zorg te verbeteren binnen Laurens Thuiszorg. Het gaat er om dat ik en mijn collega’s op tijd aan de bel trekken bij de juiste mensen als er iets wordt waargenomen dat meer aandacht vraagt. En dat lijkt mij een mooie ontwikkeling.

Onno Keinhorst

Verpleegkundige in de wijk en kwaliteitsverpleegkundige

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.